Što je tahograf? Tko se njime služi i zašto?
Kakvi tahografi postoje i što je posebno kod pametnog tahografa 2. generacije?
Na sva ova pitanja pokušati ćemo Vam dati odgovore što je konciznije i jasnije moguće.
Pa krenimo..
ŠTO JE TAHOGRAF?
Tahograf je mjerni uređaj kojemu je osnovna funkcija da bilježi brzinu kretanja vozila i prijeđenog puta.
Jednako tako, tahograf sprema podatke o vremenu vožnje vozila u pokretu te vrijeme pauze ili odmora vozača.
Korištenjem ovog uređaja teži se sprječavanju potencijalnih prometnih nesreća zbog umora i/ili iscrpljenosti vozača vozila, a ugrađuje se u svako motorno vozilo čija je dopuštena masa veća od 3,5 tone.
KAKVI TAHOGRAFI POSTOJE?
Evolucijom, na tržištu postoje tri vrste tahografa: (zastarjeli) analogni, (trenutno najkorišteniji) digitalni te pametni.
Ovaj potonji je obavezan od 15. lipnja 2019. godine u svim novim teretnim motornim vozilima čija je dopuštena masa veća od 3,5 tone, a u suštini je nadograđena verzija digitalnog tahografa.
Unutar postojećeg sustava ima dodatak u vidu DSRC sustava koji služi za beskontaktno skidanje podatak na kratkoj udaljenosti od strane kontrole na cestama.
Ukratko: služi izvršnim tijelima kako bi odlučili hoće li zaustaviti vozilo i izvršiti formalnu provjeru ili ne.
Četiri godine nakon stupanja na snagu obveze o ugradnji pametnih tahografa, na snagu stupa obavezna ugradnja 2. generacije istih.
Vizualno, promjena je tek u dodatku Bluetooth znaku u desnom kutu iznad ekrana, no bitnije su promjene u samom sustavu, odnosno u dodatnim mogućnostima za vozače poput:
- proširenog kalkulatora za obračun radnih aktivnosti vozača
- poluautomatsko zabilježavanje prelaska granice
- mogućnost zabilježbe utovara, istovara ili istovremene obje radnje
- povezivanje s pametnim uređajima (do 5 istodobno)
Neće samo vozači biti obuhvaćeni novitetima, već i sami prijevoznici.
Sva vozila u međunarodnom prometu koja imaju ugrađeni analogni ili digitalni tahograf, do kraja 2024., moraju biti opremljena pametnim tahografom 2. generacije. Nadalje, do 20. kolovoza 2025. godine i ona vozila koja su imala pametni tahograf 1. generacije, moraju preći na 2. generaciju.
Do lipnja 2026. godine sva će vozila u međunarodnom prometu dopuštene mase između 2,5 i 3,5 tona moraju biti opremljeni pametnim tahografom 2. generacije.
Do sada ih nisu uopće posjedovali.